Eventuelle sundhedsmæssige fordele ved kaffe

Gennem tiderne har kaffe været bebrejdet for forskellige sundhedsproblemer. Historisk har kaffe endda været forbudt. For eksempel forbød både kong Gustav III i Sverige og Frederick the Great af Prussia kaffe i 18'erne. Det blev sagt usundt, mens de fx ikke syntes tobak var det. Forbuddet hjalp dog ikke meget. I Sverige drak de stadig kaffe under forbuddet, og er i dag en af verdens store kaffe-forbrugere. De elsker deres "fika". Gustav III prøvede også at torturere nogle af sine fanger, ved at få dem til at drikke meget kaffe. Det lykkedes dog ikke som han havde forventet. 

Vi har fået at vide, at kaffe forårsager hjerteproblemer. Men sandheden er at nyere forskning ikke finder nogen forbindelse mellem kaffe og risiko for hjertesygdomme og kræft. Dog skal man passe på at ikke drikke sin kaffe for varm. At drikke kaffe, te, chokolade eller andet varmere end 65 grader kan eventuelt forårsage oral kræft. 
(fx den her forskning, der er en meta-analysis af flere forskninger, over flere år, både i og udenfor EU, og viser ingen forbindelse mellem hjerteproblemer og kaffe forbrug)
(fx WHO: Ingen afgørende bevis for at kaffe forårsager kræft).

Ældre forskninger har endvidere ikke taget højde for mange andre faktorer, som tobak og fysisk inaktivitet, hvilket sandsynligvis har påvirket udfaldet af de gamle forskninger. Verdenssundhedsorganisationen (WHO) har endda fjernet kaffe af den mulige kræftfremkaldende liste og erkendt, at kaffe muligvis er forbundet med en lavere risiko for visse kræftformer.

Faktisk har mange af de nyere studier vist mange mulige sundhedsmæssige fordele, såsom beskyttelse mod Parkinsons sygdom, alzheimers, type 2 diabetes, leversygdom, livmodercancer og levercancer, sammen med forbedring af kognitiv funktion og nedsættelse af risikoen for depression. 

(Fx den her artikel om kaffeforbrug, parskinson og alzheimers)
(Fx den her artikel om kaffeforbrug og depression)

Kaffe indeholder masser af antioxidenter. Men hvad er antioxidenter? For at forklare et kompliceret fænomen på en forståelig måde, bliver cellerne i kroppen konstant truet af frie radikaler. Forskere mener, at molekyler kaldet frie radikaler kan bidrage til aldringsprocessen. De kan spille en rolle i mange forskellige sygdomme, såsom kræft, diabetes og hjertesygdomme. Antioxidanter kan hjælpe med at stoppe eller begrænse skader forårsaget af frie radikaler. Derfor mener forskere at det kan være sundt at spise antioxidenter. 

Mange spiser forskellige fødevarer og drikker blandt andet te på grund af antioxidenter disse fødevarer indeholder. Men faktisk indeholder kaffe også rigtig meget af antioxidenter. Tit kan vi høre om hvor meget te og vin indeholder af antioxidenter, selvom kaffe muligvis indeholder endnu mere. Både en kop te og et glas rødvin indeholder 150-400 mg/kop eller glas af antioxidenter, imens en kop kaffe indeholder 200-550 mg/kop. 

Hvis du nu tænker hvis du skulle tro på de nye forskninger, skal du huske, at kaffe er en af de mest undersøgte kostkomponenter i verden i dag.

Hvis du læser dette, er du sandsynligvis allerede er en kaffedrikker. Så nu kan du i det mindste holde op med at bekymre dig om dit kaffeforbrug. Du skal bare vide at dit kaffe-forbrug kan muligvis, sammen med de ovennævnte fordele, forbedre din hukommelse, humør, mental funktion, forbedre dit stofskifte, forbedre din fysiske ydeevne og potentielt beskytte dig mod Alzheimers og demens. Det er ikke så tosset. 

Men selvfølgelig skal man altid spise og drikke varieret, og selvfølgelig sluk tørsten i vand. Men kvalitetskaffe er sandsynligvis ikke den usundeste drikkevare.